Badania pokazują, że Polacy są średnio zadowoleni ze swojej pracy. Średni poziom zadowolenia Polaków z pracy wynosi 0,08 w skali od -2 (bardzo niezadowolony) do 2 (bardzo zadowolony)[1]. Co zatem ma wpływ na poziom naszej satysfakcji? Czy dla każdego człowieka znaczy ona to samo?
Satysfakcja z pracy to przede wszystkim pozytywna wobec niej postawa. Tak jest wtedy, kiedy nasza praca kojarzy nam się dobrze. W każdej pracy napotykamy na różne trudności i wyzwania. Ważne aby bilans naszych odczuć wychodził na plus. Osiągnięcie pełnego zadowolenia jest możliwe, kiedy w ramach naszej pracy realizujemy indywidualne potrzeby i cele, zgodnie z naszym systemem wartości i przekonaniami.
Nasze potrzeby zawodowe różnią się w zależności od tego kim jesteśmy, skąd pochodzimy i jakie mamy za sobą doświadczenia. Jedną z takich potrzeb, często podstawową, jest utrzymanie siebie i rodziny. Świadomość, że co miesiąc otrzymujemy wynagrodzenie daje nam poczucie bezpieczeństwa. Dla wielu ludzi aspekt finansowy nie jest kluczowym. Pracują, po to aby się rozwijać i realizować swoje pasje. Inni świetnie sprawdzają się jako menadżerowie a kierowanie zespołami to ich powołanie. Są też tacy, którzy wcale nie marzą o awansie, a kiedy go otrzymają czują wielki dyskomfort.
Naturalną potrzebą wielu ludzi w pracy jest przyjazna atmosfera i dobre relacje ze współpracownikami. Pozostałe aspekty, takie jak dobre wynagrodzenie, stanowisko, nowe wyzwania tracą na znaczeniu, kiedy klimat pracy staje się nie do zniesienia.
Jeśli system wartości organizacji, w której pracujemy jest zbieżny z naszym systemem, istnieje duża szansa, że będziemy dobrze czuć się w naszej pracy. Człowiek, dla którego podstawową wartością są dobre relacje z ludźmi, nie będzie w stanie cieszyć z pracy, w której napotyka ciągłe konflikty, zawiść i wrogie nastawienie.
Te różnorodne potrzeby ludzi sprawiają, że trudno jest jednoznacznie zdefiniować czym jest satysfakcja zawodowa. Każdy z nas sam taką definicję zna najlepiej. Zapytaj więc siebie: jakie są moje potrzeby, do czego dążę, co jest moim celem w pracy, jakie są moje wartości, zgodnie, z którymi chcę żyć i pracować? Zapisz swoje przemyślenia. To Twoja definicja satysfakcji zawodowej.
A teraz zadaj sobie pytania: jak jest w mojej pracy, na ile realizuję moje potrzeby, co naprawdę czuję, co już udało mi się zrobić, a czego jeszcze nie, co przeszkadza mi czuć się w mojej pracy, tak jak chcę? Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci ocenić jaki jest aktualny poziom Twojej satysfakcji zawodowej. To jak jest u Ciebie?
Kolejny artykuł będzie poświęcony przyczynom braku satysfakcji zawodowej, które najczęściej dotykają Polaków. Artykuł już wkrótce.
[1] Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji z Pracy, Sedlak & Sedlak , 2016
Najnowsze komentarze